tisdag 10 mars 2009

Hundarna var ju gulliga...

Bilden som Åsa Persson tog på oss.

Nu har Eftersnack gått. Jag vågade faktiskt kika upp över kanten på skämskudden ibland.

Vad ska man då säga om teveprogrammet? Ja, Åsa Persson är härlig som person och får gästerna att slappna av. För lite nervös blev jag faktiskt. Med hundar i studion kändes det som att något oväntat skulle kunna hända. Man kan ju inte riktigt regissera djur. Skönt att våra hundar är vana att vara med i olika miljöer och kan koppla av. Både Käck och Kaiser somnade faktiskt innan showen var slut.

Grabbarna skötte sig bra, tycker jag. De var riktigt gulliga. Själv kände jag mig inte så fullt så gullig... Tur att programmet går sent när de flesta gått och lagt sig. Kaiser fick visa några enkla konster som exempel på vardagsaktivering. Om jag haft lite tid att träna inför programmet så hade vi kanske kunnat sätta ihop något slags program, eller i vart fall visa något mer avancerat. Men han är ju gullig som sagt...

Det finns ju mycket att prata om när det gäller glädjen att ha hund. 24 minuter talkshow tog snabbt slut och jag hann bara säga en bråkdel. Nåja. Lite roligt i alla fall att ha provat på detta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

MEN.... har du varit i rutan å jag som missat !!!!
Ska se om man kan hitta åt det på SVTS hemsida /kram

Anonym sa...

Du var superbra, även Käck och Kaiser skötte sig utmärkt och ni var riktiga reklampelare för hundar och hundägare... Du gillar inte riktigt Barbro Börjessons metoder, det märktes ganska tydligt, trots att du var mycket diplomatisk. Men jag tror att många är av samma åsikt som du, i alla falla jag.

Anonym sa...

Du var fantastisk!! Mtina jobbarkompisar tyckte att du var så lugn och kunde mycket. Inte bara grabbarna sköte sig bra, de var otroligt lugna och Kaiser var rena linslusen! Käck var cool.
Jag tycker att det var bra att du var "diskret" vad gäller Barbro B:s metoder, de är lite föråldrade.
MEN VAD hör jag... "dyka med vithajar" aldrig i livet...det är ju jättefarligt, du och jag kan åka till hammenviken och simma ryggsim med gäddorna i vassen istället! Mindre riskabelt!
Mammy

Yvonne sa...

Tack, vad snälla ni är! =)

Nej, jag är inte helt förtjust i BBs metoder. Det kanske märktes även om jag inte var så sugen på att kommentera klippet. Jag har ju inte sett det programmet. Fick se klippet där och då på en liten skärm i studion.

Men jag håller med om att hennes metoder känns förlegade, även om det i vissa fall kan vara motiverat med korrigeringar för att bryta ett beteende. Men då är det viktigt att lära hunden vad den ska göra istället. Annars få man hela tiden ta till nya korrigeringar.

Jag förespråkar modern belöningsbaserad hundträning som bygger på motivation och att lära hunden göra "rätt" istället för att försöka straffa bort "fel".

Jag tror faktiskt att Barbro vet vad hon gör och kan läsa hund. Men när man visar dessa metoder på tv får det till följd att folk tar efter utan att veta vad, varför och hur de gör.

Ja, Kaiser och Käck skötte sig bra, även om det inte blev några konster av den högre skolan. Men det beror nog mest på att matte inte lärt ut detta...

Hahaha! Ryggsim med gäddor i den där grumliga pölen i Öjebyn låter inte fullt lika spännande som att titta på vithajar i Sydafrika... Möjligen mindre riskabelt.

Anonym sa...

Måste också kolla om jag hittar dig på SVT play! Hoppas!