söndag 1 februari 2009

Förkyld och förbannad (på matfusket)

Dagens solväder är som gjort för en härlig långpromenad med hundarna. Det kan jag (lite surt) konstatera där jag ligger på soffan och hostar och snörvlar. En promenad på en kvart är vad jag orkar med just nu. Än är jag inte helt uträknad, men nu vill jag bli frisk!

Dagens positiva nyhet fick jag i morse när jag ställde mig på vågen. Minus fem kilo och fem centimeter i midjan efter fyra veckor på min lågkolhydrat/högfettskost (LCHF). Känns bra! Ser fram emot att ännu flera kilo lättare bli snabbare på agilitybanan i sommar.

En annan trevlig följd av kostomläggningen är att jag blivit sockerbefriad. Jag känner inget sug när jag går förbi den semmelfyllda kyldisken eller godishyllan på affären. Det enormt överlastade fikabordet på Scandic förra helgen kändes inte minsta lockande. Tvärtom.

Den tredje dagen med nya kosten fick jag riktiga avgiftningssymptom. Huvudvärk och illamående som påminde om en migränattack. Detta eftersom jag tvärt slutade med alla sockrade produkter, inklusive med socker som finns som stärkelse i mat. Vill man slippa det kan man gradvis trappa ner på kolhydratrik mat.

Köpte Mats-Eric Nilssons bok "Den hemlige kocken" som handlar om fusket bakom den mat vi äter. Jag blir förbannad när jag läser boken! Det är vidrigt hur mycket kemikalier och socker tillverkarna stoppar i maten. Vet inte om jag längre ens vill använda Mamma Scans köttbullar som hundgodis... Och varför innehåller nyckelhålsmärkt mat en massa socker? Sanningen är att kemikalier och socker är billigt vilket ger tillverkarna högre marginaler. Vidrigt var ordet.

1 kommentar:

Yvonne sa...

Fin låt! Tack och kram!