fredag 27 februari 2009

En sakletares vardag

I min presentation här intill står bland annat "sakletare". Begreppet kommer sig dels av att jag ibland ägnar mig åt geocaching, som är en slags modern skattjakt. Men framförallt handlar det om vardagen.

Jag är inte glömsk. Jag har bara lite otur när jag försöker minnas var jag lagt saker.

Något jag ständigt letar är glasögonen. Jag behöver bara glasögon när jag ska se saker på långt håll, som teven eller andra trafikanter på vägarna. Kan absolut inte läsa eller äta med dem på. Därför tar jag ofta av mig brillorna. Sällan på samma ställe. Det innebär att jag ofta springer runt och letar dem.

De senaste dagarna har jag letat min förlovningsring. Brukar ta av den när jag tvättar mig, lagar mat, smörjer in händerna osv. Har letat på alla tänkbara (och några otänkbara) ställen. Resultatlöst.

Nu är ringen tillbaka! Det sedan jag fick lust att göra upp en brasa. Och vad fanns bland vedpinnarna i vedhållaren?
Just det.
Fråga inte hur den hamnat där. Jag har inte den blekaste.

Nu letar jag istället en tub med Clerasilsalva för att ta död på en elak finne i pannan. Att tuben ska ligga i badrummet är för enkelt. Nej, jag får nog leta på något klurigare ställe. Kanske i frysen eller i en garderob?

Inga kommentarer: