torsdag 12 februari 2009

Matprat från en nyfrälst

Sjätte veckan på LCHF-kost och allt känns bara bra. Jag är otroligt mycket piggare, mår bättre och går ner i vikt. Hittills nästan sex kilo och sex centimeter i midjan.

Som "nyfrälst" vill man gärna frälsa andra. Jag dömer verkligen inte andra, men hoppas att fler upptäcker fördelen med att dra ner på kolhydrater och socker. Jag får också frågor om jag inte saknar bröd, ris, pasta eller potatis. Det gör jag inte!

Inget av det bröd man köper i butik är speciellt gott. Särskilt inte efter att ha läst boken som berättar om fusket som gör att brödet kan hålla sig "färskt" på butikshyllorna i veckor. Usch! När det gäller ris, pasta och potatis är det ju mat som i sig själv inte smakar särskilt mycket. Istället är det ju man har till som är det goda - pastasåsen, köttbiten, kycklingwoken - och det äter jag.

Numera är det roligt att laga mat. Jag får inspiration från tre olika kokböcker och ett flertal sidor på nätet. Hittills har vi inte ätit något dåligt eller tråkig mat. Men några favoriter har jag fått:

  • Bacon och ägg - funkar alltid oavsett tid på dygnet.
  • Caffe latte toppad med vispad grädde, kanel och kardemumma.
  • Tonfiskröra på majonäs, creme fraiche, lök och citronsaft. Med ett par kokta ägg och grönsaker blir det en superläcker sallad.
  • Turkisk yoghurt med lite grädde, på det bär, nötter eller linfrön.
  • Hallon med vispad grädde - godare än glass.
  • Blomkålsmos gjort med grädde och smör - smaskigt tillbehör!
  • Gräddstuvade grönsaker - också gott tillbehör.
  • Het kycklingfilé med jordnötsmörsås och kokos - från LCHF-kokboken. Hur gott som helst!
  • Floridasallad - ett finhackat rått blomkålshuvud, salladshuvud, ett par paket knaperstekt bacon och en tub majonäs. Ät som tillbehör eller som den är.
  • Biff, beasås och sallad med egen dressing.
Provade i dag att göra Ägg- och baconmuffins. Kan ätas till frukost eller mellanmål. Goda! Gjorde också några med ädelost som fyllning.
Receptet, som ger 12 muffins, hittade jag på Kolhydrater i Fokus.

10 ägg
1 dl grädde
2 dl riven fet och smakrik ost
2 paket bacon
peppar

Vispa ihop ägg, grädde och ost. Peppra. Klipp baconet i bitar och stek. Blanda sedan baconen i äggröran. Häll smeten i muffinsformar och grädda 20 min i 175 grader. Ät kalla eller värm i micron en minut.

Bon Appétit!

2 kommentarer:

japp sa...

Heeij Yvonne..

De är du som ska ha tack, för dina kurser.. Du ska veta vad Lowiz haft skoj, men de kanske du märkte då vi var senast. Hon riktigt skrek å var helvild i bilen då hon märkte att vi skulle till dej.. en helt annan tjej juh.

Just de ja.. glömde ju bort att du håller på me LCHF.. jag å Krille har börjat så smått.. slutat me sockret iaf.. sen är jag så dålig på de där å läsa innehåll i all mat.. men iaf 1.7kg på 8dgr.. de är väl ganska så bra iaf. krille har väl gått ner över 2-2.5 på samma tid.
Han har superlätt för å få bort de färsta kilona, de bara rinner av honom.. men så är de väl me karlar förmodar jag.
Men jag ska allt klara de, har ju klarat 36kg på egen hand förur, nu har man ju gått upp de igen, tyvärr, men höll de över 6år, de var ju ganska bra.

Bra du kommer me lite förslag där, jag kopierar gärna ditt recept, har du mer förslag så tar jag gärna emot.. du har ju varit SÅÅÅÅ OTROLIGT DUKTIG.. kör hårt!
Visst är de kul då man är igång å mår bra av det.

Jag köpte en bok av en tjej på nätet, "Vägen från 137kg" av Anna J.D.Jacobsson.. där skriver hon om de ca 53kg som hon nu gått ner, även skrivit i bloggen sin mm mm.. bra sporre, verkligen.
Där har hon även endel recept, å vi har börjat köra lite av dom, de finns inte så många, men man får väl söka på nätet.

Man vill ju ändå att de ska vara lätt å så, inte fööör många ingredienser heller förstås.

Nepp, nu ska jag inte surra på.. men lycka till me din väg neråt.. som sagt, kom gärna me förslag på nåt gott å enkelt.. kram på dej å voffsarna. Helén å lillflocken.

Yvonne sa...

Hej Helén!

Roligt att höra att Lowiz trivdes på kurserna. Ni var jätteduktiga båda två.

Kul att du också upptäckt LCHF! Att sluta med socker är en mycket bra början. Det är ganska lätt att följa den här kosten. Förutom sockret skippar man även pasta, ris, potatis, rotsaker och spannmålsprodukter. Gör du det kommer du att märka stor skillnad.

Men 1,7 på 8 dagar är verkligen inte illa. Jo, för män brukar det gå mycket fortare. Har du fixat 36 kilo tidigare kommer detta att bli lätt. Med den här kosten behöver man aldrig svälta sig eller vara hungrig. Inte heller väga, mäta, eller räkna något. Man äter när man är hungrig.

Jag har inte läst den bok du köpt, men besökt hennes blogg. Mycket inspirerande. Jag kan också rekommendera "GI-noll" av Sten Sture Skaldeman och "LCHF-kokboken" av Annika Dalqvist och Maria Höglund. Mycket bra böcker med enkla och supergoda recept.

Det blir säkert fler tips här på bloggen. Lycka till du också!