måndag 16 februari 2009

Vad är grejen med Melodifestivalen?

Såg Melodifestivalen i lördags. Förlåt alla fans. Men jag fattar fortfarande inte. Vad är grejen?

Varför hypas denna tävling så enormt? Musiken är ju överlag medioker. Utan Melodifestivalen tror jag inte låtarna skulle ha slagit igenom, nu kommer många av dem att bli stora hits.

Melodifestivalen har dragits ut i det oooooooooändliga. Det är deltävlingar och andra chanser som sänds på prime time under hela våren. Tittarna måste dessutom rösta flera gånger under varje deltävling och bidragen hamnar i dueller som jag inte begrep mig på.

Till slut blev det två bidrag kvar. Lördagens vinnare var inga höjdare. Även om Måns har ett vinnande leende, är han ingen begåvad sångare, tyvärr. Scenshowen uppfattas säkert som fräck med de lättklädda tjejerna, men låten var minst sagt tjatig. Var den verkligen bara tre minuter?

Hårdrockarna Heat var faktiskt roliga! Även om dessa grabbar knappt var födda på 80-talet hade de lyckats återskapa imagen av ett "äkta" hårdrocksband från detta årtionde. Tror de lyckades pricka av alla detaljer; långt hår, spandexbrallor, nitar, solbrillor, pyroteknik och så ett låtintro direkt snott från en Dio-låt. Någon mer än jag som kom att tänka på filmparodibandet Spinal Tap?

Countrylåten var faktiskt ganska gullig. Men tre trallande tanter på en scen verkar inte gå hem hos publiken.

Nej, begriper inte alls. Vad är egentligen grejen med Melodifestivalen?

Inga kommentarer: