onsdag 18 februari 2009

Värmande nyheter i iskylan

Nu börjar jag bli riktigt ledsen och kinkig!

Den envisa polarkylan vägrar att ge med sig. Som att det inte räcker med 20 minus har även isvindar från norr pinat mig i dag. Som hundägare spenderar man en dag som denna åtskilligt med tid på att klä sig. Proceduren inför promenaderna tar sin runda tid. Många lager kläder blir det... Och till sist. När fått på sig allt och är genomsvettig av ansträngningen ska man ge sig ut i kylan. Snacka om klimatchock!

Förutom att promenera de egna hundarna har jag i dag även rastat två hundar åt en ny kund. Det är två goa tjejer som vänligt och villigt följde med mig. Vi blev bra kompisar sedan jag bjudit dem på några Frolic-bitar.

En nyhet som värmde gott i dag var ett mail från Mari på Jomgardens kennel. Hon rapporterar att den blivande mamman Tindra mår utmärkt och är rejält rund om magen. Om bara någon vecka kan det vara dags för henne att föda. Oj, så spännande det ska bli!

Dessutom har Tindras kullsyster, en harlekinfärgad tik, blivit klar att användas i avel. En ortoped har granskat den skada hon fick som liten och ger klartecken. Lilla Blå, som tiken heter, beräknas börja löpa snart. Så det ökar ju chanserna markant att det flyttar hem en liten bergervalp till oss i vår!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dej om kylan.... nu får det vara nog. I går morse när jag kom till jobbet i Gällivare var det -30 och idag lika kallt. Det blir ju bara korta kissrundor och inga uteaktiviteter alls...
Jag håller verkligen tummarna nu att det blir en liten Jomgardare till dej. Mari är bra på att hålla kontakten när det är dags. Jag fick sms hela tiden hur förlossningen framskred och det var verkligen spännande. "en hanvalp" "en tikvalp" och så slutligen "en tikvalp till Malmberget"... sen var det slut på valpar, det var verkligen spännande. Värsta rysaren

Yvonne sa...

Ja, det låter som en riktig rysare!
Den 26:e är hon beräknad. Nedräkningen har börjat...

Minus 30! HUGA. Vi har "bara" haft 22 grader i dag. Men blåsten bidrar med säkert 10 grader till i kyleffekt.

Anonym sa...

Eftersom jag är inne här och kikar titt som tätt tänkte jag kolla om det är ok att jag drar en länk hit från min hemsida!?

Yvonne sa...

Självklart får du länka hit Hanna! Jag har redan länkat dig utan att fråga...
Länkade även upp dig Marie Louise. Hoppas det är okej?
Ni finns under mina "bloggar jag besöker".

Anonym sa...

Hejsan!

Läste just om Xhazi. Beklagar verkligen..

Spännande med ny bergervalp, håller tummarna för att det kommer en till Piteå!

/Amanda med Loka och Myran

Yvonne sa...

Tack Amanda. Det är aldrig roligt att förlora en hund, men vi har många fina minnen av Xhazi som lever kvar.

Vi hoppas också på en bergervalp i vår. Det skulle verkligen vara roligt. På torsdag är Tindras födsel beräknad. Vi väntar med spänning.