lördag 31 januari 2009

Längtan efter en valp har fötts

I natt trodde jag att viruset vunnit ännu en poäng. Jag hostade och hade väldans ont i halsen. Svårt att sova. I dag känns det lite bättre faktiskt. Skönt. Hoppas det fortsätter så.

I går var det en vecka sedan vi förlorade Xhazi. Ingen hund kan ersätta honom, han var unik på sitt sätt. Men mitt i sorgen har en längtan efter en ny valp har fötts.

Käck, som blir 10 år i april, är ännu pigg och fräsch. Han får fortsätta köra agility så länge han orkar och tycker det är roligt, men jag inser att han faktiskt närmar han sig pensionen. Det tar ju också några år att få fram en tävlingsmogen hund.

Det känns som att vi har hittat rätt hundraser och jag vill gärna ha både stor och liten tävlingshund. Men att skaffa en ny kelpie känns inte rätt just nu. Därför är jag inne på en berger des pyrénées, samma ras Käck. När det gäller den rasen finns det en uppfödare jag helst vill köpa valp hos, Jomgardens kennel. Mari, som driver kenneln, har Käcks kullsyster Cita. Det är just Cita blev grunden till kenneln, som sedan utökats med flera avelshundar.

Som av en slump eller mening väntar Mari valpar i slutet av februari! Kombinationen ser väldigt intressant ut. Exteriör, hälsa och mentalitet verkar mycket bra hos båda föräldrarna. Jag pratade med Mari, som hoppas att det ska "komma ut en valp som det står Piteå på". Det hoppas jag med!

Så kanske, kanske blir det en valp i huset igen. Det känns i alla fall bra att ha något att hoppas på.

Käck som unghund vid Ale stenar, Skåne

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tråkigt med Xhazi, förstår precis hur du har det. Vi gick igenom samma sak i somras då vår älskade Tessi gick ur tiden.
Vi började också att planera valp direkt och det är bra, för då har man något att se fram emot. Redan månaden efter vi tagit bort Tessi så var lilla Iza på gång. Jag fick besked i slutet av augusti att Flisa var dräktig och i slutet av november hämtade jag ju hem lilla Iza. Jätteroligt om det kommer en till Jomgardare till norrbotten.

Anonym sa...

Det låter gott att höra.Nya små tassar i huset ersätter inte gamla... men det får en ny klang på golvet och låter vardagen gå vidare med nya mål i sikte och fina minnen av det som varit.. Hoppas snuvan blir bättre och att du kryar på dig !!!..Fredagslunchning vad sägs om det??? Nu är det dax att sluta helgsåsa för mig och titta ut i vackersöndagvädret :-) Kram/ Maria

Yvonne sa...

Hej Marie-Louise! Jag hoppas också på att det blir en Jomgardare till i Norrbotten. Det skulle verkligen vara något att se fram emot. Väntar med spänning på nedkomsten.

Kloka ord, Maria! Tack för dem.
Lunch på fredag låter väldigt trevligt, det tycker jag vi satsar på! Ha det gott i vintersolen.

Anonym sa...

åh vad mysigt med valp. Klart att ingen hund kan ersätta en annan, men det är ju tomt när en hund försvinner, en svans för lite som viftar lixom!