måndag 9 juni 2008

Laddad med ny inspiration!

Hemma från Stockholm igen. Skönt!

Men knappt hinner jag komma hem så åker kärleken sin väg... Skjutsade Måns till flygplatsen i kväll för vidare resa till Saltzburg, Österrike. Han har haft stor tur och vunnit en utlottning på resa med hotell och biljett till EM-matchen Sverige-Grekland! Det är ett däckföretag (sponsor av EM:et) som lottat ut ett antal resor bland deras däckkunder, vilken en är OKQ8 i Roknäs.

Även om det var härligt att komma hem har jag haft en riktig toppenhelg! Canis seminarium har varit bra, jag är supernöjd. Söndagens föreläsningar var, liksom lördagens, väldigt givande. Kathy Sdao talade om hur hon tränar inkallning för att få den att funka i verkliga livet. Det var många bra och konkreta exempel på övningar som jag kommer att kunna ha nytta av.

Hennes andra föreläsning handlade om tre fall av problemlösning som hon jobbat med. Intressant att höra hur hon jobbar med konsultationer. Även här gav det mig flera bra tips, nya tankar och inspiration till mitt jobb med problemkonsulting.

Ken Ramirez höll en föreläsning om likheten med att träna olika arter, och hur man lyckas i sin träning. Oavsett om det handlar om en hund, delfin eller elefant finns det ett par viktiga punkter som måste vara uppfyllda :
Tränaren måste känna och förstå djurets bakgrund och egenskaper.
Tränaren måste etablera en relation med djuret och få dess förtroende.
Ramirez berättade och visade videoklipp om hur man tränar djur på zoo/akvarium till att frivilligt medverka på veterinärundersökningar och till exempel lämna blodprov eller flytta till en annan bur/bassäng. Detta genom att använda sig av olika targets. Himla intressant!

Ramirez andra föreläsningspass handlade om förstärkningar; hur man varierar dem och använder olika typer av förstärkningar (annat än mat). Han pratade om vikten att verkligen hitta rätt förstärkning till det djur man jobbar med och aldrig ta för givet att en viss förstärkare alltid funkar till en viss art, ras eller individ. Här upplever jag ofta att många hundägare faktiskt inte riktigt förstått vad deras hund faktiskt anser vara en förstärkare = bra belöning.

Min summering av helgen är att den var väldigt givande. En bra och intressant fortbildning. Men även de deltagare som inte jobbar som proffesionella hundtränare tror jag fick ut mycket. Synd bara att det var så få personer som tog chansen att lyssna till dessa mycket skickliga och kunniga djurtränare. Missa inte chansen om Canis arrangerar något liknande igen!

Kelsjuka katten Kaos, min rumskompis i helgen.

Inga kommentarer: