tisdag 10 juni 2008

Heja blågult!


Får SMS från Måns i Saltzburg strax innan avspark i EM-matchen Sverige-Grekland. "Vilket liv och vilken stämning. Efter matchen blir det efterfest med fri öl och vin."

När kvällens kurser i Luleå är avslutade slår jag på radion i bilen för att höra hur det går för svenskarna. Matchen är inne i andra perioden, men inget lag har lyckats göra mål. Bakom radiokommentatorernas röster hörs hur svenska supportrarna peppar Zlatan & co att kämpa för seger.

I höjd med Måttsundsbacken händer det. Zlatan gör sitt jobb och bolltrollar. Sverige har gjort det första målet! Jag hinner in till bensinpumpen i Antnäs innan Sverige utökar ledningen med ytterligare ett mål. Inte alls lika snyggt som Zlatans nyss, men vad gör väl det? Även ett klumpigt mål räknas.

Stämningen på läktarna är på topp. Mitt ibland en fullproppad arena med 31 000 fotbollsfans står Måns. Undrar hur det känns?

51 liter och blivit många hundralappar fattigare senare börjar kommentatorerna tro på seger. Men de vågar inte ta ut något i förskott...

Strax innan jag kommer till Piteå är segern ett faktum. Det blågula jublet från Österrike vet inga gränser när slutsignalen ljuder. Vilken glädjeyra bland svenskarna!

Jag kommer hem och slår på tvn för att se reprisen av målen. Jag som har noll fotbollsintresse! Plötsligt ringer mobilen. I luren hör jag en glad sambo som befinner sig på VIP-området intill arenan. Han är mycket nöjd med matchen och upplevelsen. Stämningen är helt otrolig, säger han. Snart blir det bussning tillbaka till hotellet där baren är öppen och gratis.

Innan vi hinner säga godnatt bryts samtalet. Snart ska jag gå och sova. För Måns och de andra svenskarna i Saltzburg lär det bli en lång natt...

Inga kommentarer: