måndag 16 juni 2008

Härligt SM på solens och vindarnas ö


Vårt fina tält på SM 2008.

Efter klockan ett i natt stupade jag i säng hemma efter resan till Öland. Men jag var nöjd. Det blev ett fantastiskt härligt SM 2008 i lydnad och agility.

Tävlingsplatsen var helt perfekt och tävlingarna flöt på bra. SM-spänningen fanns där till söndagens final när allt avgörs i det sista loppet. På grund av kommunikationerna till Kalmar/Öland hann jag inte se finalloppen för small- och largehundarna. Synd! Favoriten och VM-vinnaren 2001, Jenny Damm höll för trycket och kammade äntligen hem ett SM-guld med sin Elvis.

I medium låg en norrbottning, Marcus Nyström, Boden, på andra plats inför sista finalloppet. Tyvärr blev det i det loppet en vägran, vilket slutligen gav en sjunde plats för Marcus och Wilma. Men det är fortfarande mycket bra! Vinnaren i medium blev istället Fanny Eriksson med Axzah från Klinteortens HU. Smallklassen vanns av Elin Hylander med Zimba från Borås BK.

Solens och vindarnas ö, har gjort skäl för sitt namn. Tidvis har det varit väldigt varmt, med den största delen lagom varmt för hundarna. Dessutom har det även regnat lite och haglat. Men hagelskuren kom på fredag morgon, så den slapp jag.

På fredagen blev det klart att jag tar över efter Dag Brück som ny ordförande i brukshundklubbens Centrala agilitysektor. Spännande och roligt! Dag sitter kvar i sektorn och hjälper mig igång. Förbundsstyrelsen gav även klartecken till en utökning av sektorn med två personer, Camilla Brundin och Ola Bergh. Det känns bra, tror den här sektorn kan göra toppenjobb tillsammas.

Här är några fler bilder från SM 2008:

Trängsel runt banorna på agility-SM på Öland.


CAS-ledamoten Håkan Ericson med cocker spanieln Max.

Ytterligare en tävlande C-AS-ledamot, Mija Jansson med kelpien Råttan.



Vinnande lag i largeklassen: Non Stop

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad härligt det ser ut!
Kul att du tar över som ordförande i C-AGS, hur känns det då? Spännande!

Yvonne sa...

Ja, det känns både spännande och roligt! Jag har kvar vår förre ordförande ett år till i sektorn, så det känns tryggt! Fick rivstarta som ordförande genom att delta i en massa möten.

Det var väldigt trevligt SM, men bara alldeles för få dvärgpinschrar (inga). Men om några år, då kanske...?!

Anonym sa...

Jo men Dag har ju liite koll på läget, hoppas man iaf :P Det kommer du fixa skitbra!
Ja alldeles för dålig utdelning på dp's alltså, Myra o jag kommer om ett tag :P Någon av oss får skaffa en till så kan vi bilda lag ;)

Yvonne sa...

Tack!
Då satsar vi väl på att öka antalet DPs på SM? Jag tror stenhårt på er =)