måndag 7 juli 2008

Visst funkar klickerträning!

Här på bloggen har det inte hänt något på ett par dagar. Men det har sin förklaring. Jag har hela helgen hållit en kurs i "praktiskt bruk av operant inlärning genom positiv förstärkning med systematiskt bruk av en betingad förstäkare". Eller lite enklare: klickerkurs.

Jag har gjort om kursupplägget en hel del, så det var spännande att se hur helgen skulle arta sig. Deltagarna kom från både Norrbotten och Västerbotten och hade väldigt olika typer av hundar, alla med olika erfarenheter av tidigare hundträning. Men det roliga var att alla hundar svarade mycket bra på klickerträningen. Alla hundar utvecklades under kursens gång och det syntes verkligen att de tyckte träningen var jätterolig! Underbart!

En kursdeltagare frågade mig vad jag säger åt de hundtränare som tränar på traditionellt sätt och inte "tror" på klickerträning. Bra fråga. Svaret är att jag vet att det funkar! Det är en positiv och effektiv träningsmetod och den passar mig utmärkt, därför använder jag den. Jag är trygg i mina träningsmetoder och känner inte att jag behöver "försvara" dem. Däremot berättar jag gärna mera om någon vill veta hur klickerträning funkar och varför. Helgens kurs bekräftade verkligen också att det funkar på alla hundar.

Efter kursens slut vid söndag lunch var det dags att byta från lärare till elev. Satte mig i bilen och åkte till Åbyn för att gå agilitykurs för Malin Elfström. När jag kom hem vid 17-tiden i går var jag mer död än levande. Efter en hel dags agilityträning (mycket spring blir det...) är jag trött i dag också.

Det har varit en bra dag. Men min kära kelpie, Xhazi, har överraskat mig! Helt plötsligt verkar han mognat och har blivit otroligt följsam. Han samarbetar fantastiskt bra och är med mig hela tiden. Samtidigt har han tappat lite i släpp jämfört med tidigare och jag måste följa honom längre mot hinder än tidigare. Men det tror jag att vi kan få tillbaka.

Dessutom överraskade han mig totalt och sprang rätt in i slalomen utan att tveka. Jag blev så snopen att jag höll på att glömma bort att springa själv... Ska bli spännande att se vad som händer i morgon!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt du har det! Kul att träningen ger resultat! Vi hade samma upplevelse här i fredags. Myra tog slalomingången och resten av slalomet PERFEKT, för första gången i kombination. Hurrey!

Yvonne sa...

Grattis! Slalom är ett viktigt, men svårt hinder. Xhazi och jag har fått dåligt självförtroende när det gäller slalomen. Han är osäker på ingången när han kommer i fart och jag blir lite frustrerad. Han måste lära sig detta själv. Det finns ingen chans att jag kan hinna vara där och visa honom. Men förhoppningsvis ska det funka med mer träning.