onsdag 16 juli 2008

Hur man sätter upp tält i halv orkan

Vårt hem i Karlstad. Husvagn, förtält och "hundgård" på plats.

Vi är på plats på Skutberget i Karlstad! Campingen är fullproppad med hundfolk. I morgon startar den gigantiska tävlingen "Värmlandshöppet". Agilitybanorna ligger på gångavstånd från vår husvagnsplats. Helt perfekt!

Sedan vi checkat in och stält husvagnen på plats började vi med att sätta upp tävlingstältet intill en av klass 3-banorna. Men det var inte så enkelt att få det på plats. Det blåste rejält och vi fick hålla i tältet och spika fast det i backen samtidigt. Annars skulle det ha blåst all världens väg. till råga på allt var marken stenhård, men vi klarade få fast tältet med bara en enda knäckt tältpinne.

Sedan åkte vi på vad som måste vara världens största Coop-butik och handlade mat och andra prylar. Efter att ha vandrat runt i en halv evighet åkte vi tillbaka till campingen för det stora äventyret: Att få upp förtältet i halv orkan (nåja, kanske inte riktigt).

Äntligen middag! Sitt och färskpotatis med nubbe stod på menyn.

I vart fall var det ett drygt jobb att få det på plats i blåsten. Dessutom var det ju första gången vi satte upp detta tält helt själva. Så under de omständigheterna blev det väldigt bra. Hundarna har också fått en liten hundgård av kompostgaller.

Efter maten tog vi en kvällspromenad ner till tävlingsplatsen för att ta reda på Käcks startnummer imorgon. Jag kommer att köra Käck och Xhazi varannan dag. Förra året på Bergslagsveckan var ett väldans jobb att hålla reda på alla banor och var man skulle med vilken hund och när. Vid flera tillfällen fick jag krockar och var tvungen att byta startnummer eller rusa från en banvandring till nästa.

Eftersom denna tävling kommer att ha åtta banor totalt, och fem igång samtidigt, känns det skönt att bara koncentrera sig på en hund per dag. I morgon och på lördag (kvällar) ska jag även tävla rallylydnad med både Käck och Xhazi. Det blir spännande!


Jag slapp tack och lov den tidiga banvandringen i morgon bitti. Har startnummer 113 i den första klassen, så det blir lite sovmorgon första dagen. Med sovmorgon menas att jag inte behöver vara gå min banvandring 07.30. Men trots det har det blivit sovdags nu. Jag håller på att gäspa käkarna ur led. Natti!

1 kommentar:

Anonym sa...

Minns att vi alltid kämpade på med detta förtält när jag var liten, alltid var det någon pinne som saknades och pappa var irriterad. Men mysigt och mer plats blir det!
Vovvarna verkar ha det bra i hundburen också!

Själv städar jag vårt hus som besatt, vet inte vad som flugit i mig, men förhoppningsvis går det snart över!
Ha det!