söndag 27 juli 2008

Sveriges hundvänligaste camping

Stämningsfull solnedgång. I horisonten skymtar Kalmar och den sex kilometer långa Ölandsbron.

Öland. Solens och vindarnas ö. Det är underbart att vara tillbaka här!

Lämnade Norrköping i dag och drog vidare söderut. Nu har vi parkerat husvagnen på Sveriges förmodligen mest hundvänliga camping, Eriksöre, strax utanför Färjestaden. Här är verkligen välordnat för hundägare med hundbad, agilitybana och en massa hundaktiviteter. Kan det bli bättre?

Det märks att hundfolket trivs här. Här finns hundar i alla former och färger. Våra grannar bakom oss har fem bearded collies, den intill har en schäfer, snett intill bor en schnauzer och mitt över oss två stora blandraser...

Jag gillar verkligen Öland! Trots att ön egentligen inte är särskilt stor finns här allt man kan önska på semestern. Sol, bad, shopping, sevärdheter, kultur och nöjen. Vi bor på den södra delen av ön som jag är särskilt förtjust i. Södra Öland, med stora Alvaret, är lite mer karg. Inte alls lika inbjudande som norra delens gröna frodighet, men helt i min smak.

Utanför förtältet är det nu svart som i en kolsäck. Jag klarar bloggandet i skenet av Ikealampan Lampan. Men nu börjar det bli dags att släcka den och sova.

Vill bara till sist visa ett par bilder från Industrilandskapet i Norrköping. Den gamla, men välbevarade stadsdelen var förr var ett fabriksområde. Husen står kvar, men i dag inrymmer de museer, caféer och trendiga företag istället för bomullsfabriker och annan tillverkningsindustri.

Jag och grabbarna i Industrilandskapet. Jag tittade på de spännande husen. Käck och Xhazi tittade längtansfullt på det svalkande vattnet i alla kanalerna.

De gamla husen är välbevarade och miljön är mycket speciell. Vattenfallet på bilden brukar ljussättas på kvällarna.



2 kommentarer:

japp sa...

Heeij.. så roligt å höra av dej.
Ni verkar ju ha helt kanon på er semester.. å finna en sån camping e ju guld då man har hund..kan inte bli bättre.

Tack! Japp, nu har Lowiz fått sin efterlängtade kull.. hon e så stolt, och skönt att allt gick så bra..nu börjar jobbet och man får börja känna på hur det är att ha vilsna småtroll omkring sig..kanske jag hinner förbereda mej mer innan de kan släppas på grönbete..;-)

Vi ska krama dom från dej å pyzzla om dom väl..kram på dej å dina fina vovvar..Helén, Lowiz, valparna å Bianca.

Anonym sa...

Åh vad kul att ni varit på den campingen på Öland, dit vill jag också!!! Det verkar så sjukt kul, en riktig hundsemester!

Härlig bild var det också!