tisdag 14 april 2009

Premacks princip ett effektivt redskap

Käck har varit hos veterinären i dag och undersökt sitt blodöra. Han fick en kortisonspruta och ska tillbaka i morgon för ännu en spruta. Veterinären ska även sticka hål och tömma örat på vätskan (blodet) som samlats under brosket. Det kan man tydligen göra under lokalbedövning, vilket låter bra. Jag vill inte låta Käck sövas under narkos om det inte är absolut livsnödvändigt.

Båda grabbarna har varit och jobbat med mig i kväll. Det var Kaiser som fick vara demohund när valparna på kurserna skulle läras stanna kvar i position. Jag har lagt ner en del grundträning på att få ett bra stanna kvar på Kaiser. Detta för att få stabila agilitystarter. Det räcker med en hund som vill tjuvstarta ibland (Käck).

Jag har valt stående för Kaisers startposition. Små hundar med ganska tunt pälsklädda bakdelar brukar inte vara så villiga att slå ner rumpan på blöta eller kalla underlag. Om Kaiser står i starten slipper jag bråka med honom att sitta ner de gånger vädret inte är det bästa. Nackdelen är ju att en hund som sitter är lite mer "stabil". Skulle hunden vara på väg att resa sig har man en halvsekund på sig att hinna se detta. På en stående hund minskar möjligheten till att få "reaktionstid" under vilken jag kan stoppa en tjuvstart.

Därför har jag tränat mycket stadga på stående med Kaiser. När hunden blir motiverad att köra agility blir det svårare att vänta på startsignal. Men även om man gjort mycket grundträning utanför banan är det viktigt att också träna starter vid varje agilityträning. Dessutom bör man vara konsekvent och aldrig acceptera en tjuvstart! Varken på träning eller tävling.

Jag upplever att ganska många är lite slarviga med sina startrutiner på träning. Man är fokuserad på att köra agility, inte träna hunden att sitta stilla. På mina kurser försöker jag göra deltagarna uppmärksamma på detta. För hunden blir det mycket enklare om startrutinerna är tydliga och alltid ser likadana ut. Detta oavsett om man startar tillsammans med hunden eller lämnar den för inkallning. De gånger jag gör undantag är om jag vill träna sug på något specifikt hinder eller träna släpp, till exempel i en velodromövning. De gångerna kan hunden bli lite hindrad av alltför mycket "stanna kvar-krav" i starten. Då kör jag hellre "flygande" start.

Stanna kvar-träningen kan man göra som en rolig lek där det är hundens ansvar att bli kvar i positionen, trots att du kanske "frestar" med godbitar och leksaker. Lyckas hunden stå emot frestelserna blir den rikligt belönad. Själva beteendet att stanna kvar blir också förstärkt om hunden vet att den efteråt får tillåtelse att ta ett agilityhinder, bollen som rullar iväg, godbiten på marken eller något annat.

Detta helt enligt Premacks princip - ett mindre sannorlikt beteende kan bli förstärkt av ett mer sannorlikt beteende. Alltså, "För att få göra som du vill, gör först som jag vill". Funkar också på människor! Kanske hade du en mormor som lovade dig sockerkaka om du först åt upp dina leverbiffar?

När man blir medveten om hur Premacks princip fungerar kan man använda den som ett mycket effektivt redskap i träningen. Testa!

4 kommentarer:

Marie Louise sa...

Tack för bra träningstips....

Yvonne sa...

Varsågod! Kul om jag lyckats inspirera.

Dinnajad sa...

INTE acceptera en tjuvstart ska det väl vara. Men det tror jag de flesta förstod.

/Karolina från Kåge

Yvonne sa...

Oj, tappade jag bort ett ord där? Går in och ändrar. Tack Karolina.