tisdag 21 oktober 2008

Ska det vara så himla svårt?

Jag har varit hos brukshundklubben i Arvidsjaur under helgen och hållit agilitykurs. En mycket trevlig upplevelse!

Det var glada deltagare med duktiga hundar, bra väder, toppengod mat och fint boende. Enda nackdelen är att det inte blir så mycket tid över för de egna hundarna. Men lite fick de göra i alla fall. Jag missade tyvärr Måns personalfest som hölls i Lycksele och där även respektive var inbjudna. Det var synd, men jag hade redan blivit bokad på kursen den helgen.

Hela gårdagen ägnade vi åt att dammsuga bilmarknaden i Luleå. Tyvärr utan någon större lycka. Ska det verkligen vara så himla svårt att hitta en bil?

Utbudet av bilar är enormt, men de flesta bilar blir för små. Behoven har ju vuxit med åren. Förutom att hundburen ska rymmas transporterar jag en hel del utrustning till och från kurserna. Som ikväll blir bilen vi lånat av svärföräldrarna proppfull med agilityhinder, pärmar och papper. Utöver det ska hundarna och två passagerare få plats.

Det är svårt att få en vanlig kombi att räcka till numera. Dessutom ska bilen vara stark nog att dra husvagn, trafiksäker och bekväm att köra långt, men inte ohyggligt dyr i drift. Eftersom jag/vi kör ganska många mil per år verkar en dieselbil vara ett lönsamt och mer miljövänligt alternativ. Men att hitta en bilmodell som båda gillar verkar vara stört omöjligt. Jag kan tänka mig de flesta varianter, från kombi till skåpbil. Måns vill inte ha annat än kombi eller möjligen SUV.

lämna gärna tips! Tack så mycket för de kommentarer jag fått hittills.

Slutligen: Funderar på om en Honda CR-V diesel kan vara något? Finns en -06:a i Luleå för en ganska rimlig peng. Det finns ingen bild på just den bilen, men detta är samma färg och årsmodell:

Inga kommentarer: