onsdag 15 oktober 2008

Köpa bil - inget större nöje

Att vara i bilköpartagen är faktiskt inget större nöje. Utbudet är stort, men vad ska man välja? Eftersom blir påtvingade ett bilköp har vi inte hunnit fundera så mycket på vad vi vill ha. Har inte heller hunnit läsa på om olika märken och modeller. Dessutom behöver vi en bil inom kort.

I dag har vi varit runt Piteås samtliga bilhandlare i jakten på det optimala fordonet. Våra krav är: Stort utrymme för hundbur och annan utrustning, pigg och stark nog att dra husvagn, bekväm i långkörning och hög trafiksäkerhet. Det begränsar urvalet något men det finns fortfarande mycket att välja på.

Någon ny bil blir det inte. Det handlar om för mycket pengar som genast tappar i värde. Samtidigt vill vi inte ha en gammal bil som är billig, men istället kostar i reparation.
Vi har provkört tre bilar i dag: stora kombimodeller av Passat och Opel, samt Peugeot familjebussmodell. Har dessutom tittat på ytterligare ett stort antal bilar. I nuläget gillar Måns Opeln som var rymlig och pigg att köra, medan jag håller på den ännu rymligare Peugeoten som kändes trygg och bekväm.

Fler förslag, någon?

Peugeout 807 - säker, bra sikt, rymmer det mesta. Min favorit hittills.

Den här gillar Måns: Opel Vectra - pigg och kraftfull. Bra lastutrymme.

3 kommentarer:

Dinnajad sa...

åh jag förstår precis vad du menar. Hoppas verkligen att vi inte behöver leta bil igen på många år.

Appropå Opel Vectran är mina föräldrar riktigt nöjd med sin. Det kan ju vara trevligt att få in en 1,20säng i bilen utan problem.

Karolina & Nelly

japp sa...

Hej Yvonne!
Oj, inte lätt å välja.. bilar är ett gissel.. man är ju i en stor djungel då de gäller å välja.
Guu, så obehagligt me olyckan förresten.. såå bra att de gick så bra för dej å hundarna,bilar kan man alltid fixa nya.
Hoppas ni finner de ni söker å kan enas om en.. båda tycker jag e fina.. peugeoten verkar större, har åkt i open vectra årets modell, den är ganska stor, men jag tycker den är ganska hård å sitta i.. men de är ju min åsikt. Den är jättefin annars.
Ha de jättebra..
å duu, Ska du på Memea Mohlins föreläsningar på Nolia den 9 nov? jag ska gå på båda.. de ska bli spännande. Kram på dej å voffsarna. Helén, Lowiz, Bianca å Lily.

Yvonne sa...

Eftersom det handlar om mycket pengar vill man ju lägga dem på ett så bra alternativ som möjligt. Men det finns nackdelar med alla bilar och jag det känns som att man gör en dålig affär vad man köper.

Jag var inte alltför förtjust i Vectran. Vet inget om kvaliteten, men håller med om att den saknar i åkkomfort.

Missar tyvärr Memea Mohlins föreläsningar. Tror säkert de är intressanda. Jag åker ner till Stockholm den dagen för min avslutning på Canisutbildningen.