onsdag 7 januari 2009

Från fettskrämd till fettvän

God Fortsättning på det nya året!

Nytt år - nya vanor. Känns det igen? Jag tycker inte alls det är så dumt! Ett nytt år är ett bra avstamp för att starta nya projekt.

Själv har jag börjat året med en kostomläggning. Syftet är att må bättre och gå ner i vikt. Jag har kommit på att jag är väldigt känslig för svängningar i blodsockret. När det är lågt blir jag trött, irriterad, otålig och okoncentrerad. Om det går långt mellan måltiderna blir jag klart påverkad av en låg blodsockerhalt. Men jag blir ofta också trött efter att ha ätit.

Efter att ha läst på om detta kom jag fram till att kolhydraterna i kosten har stor påverkan på blodsockernivån. I kolhydrater finns sockerarter som får blodsockret att stiga. För att motverka detta utsöndrar kroppen hormonet insulin som sänker blodsockerhalten. Om man äter mat som ökar blodsockerhalten mycket krävs en stor insulinutsöndring för att kompensera. Detta stör ämnesomsättningen och talar om för kroppen att lagra fett. Kort sagt: man blir tjock.

Därför har jag bestämt mig att prova äta lågkolhydratkost, även kallad LCHF (LowCarb HighFat). Det betyder ett minimalt intag av kolhydrater och inget socker. Protein och fett utgör istället kosten. Det ligger ganska nära GI, men med mindre kolhydrater och mer fett.

När jag för några år sedan gick ner med Viktväktarna fick jag lära mig att vara rädd för fett, men att kolhydrater var bra (man fick äta obegränsat med potatis). Denna lågkalorikost funkar tills man börjar äta lite mer igen, eller äter för sällan. Eftersom man lärt kroppen leva på svältkost ser den till att raskt lägga upp fettlager när det blir bättre tider igen.

Min fettskräck har suttit i länge, men nu börjar jag inse att fettet inte är farligt. Man kan ställa om kroppen att ta energi från fett istället från socker och stärkelse (kolhydrater), och på det viset förbränna fett.

I dag är jag inne på fjärde dagen av lågkolhydratkost och mår bara bra. Jag äter gott och håller mig mätt länge. Jag har inte känt av blodsockersvängningar. Vikten har minskat med 1,5 kilo. Detta är dock inte ännu kroppsfett som försvunnit utan vatten. Kolhydrater binder nämligen också vatten i kroppen, så det visar att jag är på rätt väg med kosten.

Nu ska jag prova mig fram en tid och utvärdera sedan. Viktigt att anpassa kosten individuellt. Men jag tror på den moderna forskningen som visar att kaloritesen inte håller (man går upp i vikt om man får i sig mer kalorier än man förbränner). Kroppen är mer avancerad än så.

Under de år världen har fostrats enligt kaloritesen har övervikt och diabetes typ 2 ökat som aldrig tidigare. Det tyder på att något är galet.

Nytt år - nya vanor. Wish me luck!

Inga kommentarer: