lördag 3 januari 2009

2008 i backspegeln - en årskrönika

2008 blev på många sätt ett händelserikt år. Jag har roat mig med att titta på biler från året och minnas tillbaka. Har plockat ut några foton för en sammanfattning över några av årets bästa och mest minnesvärda händelser.

Januari 2008. Jag och hundarna blir fotade av Maria Johansson för en intervju i Härliga Hund.

Årets jobb

Fick en egen träningsplan på gården och kunde köra några kurser hemma i Piteå. Funkade mycket bra! Jag har också hållet ett stort antal kurser för Hundhuset i Luleå. Roligt att efterfrågan är så stor. Dessutom har jag hållit helgkurser bland annat i Pajala, Varpsjö och Arvidsjaur. Också mycket roligt!

En enorm fördel som egenföretagare är att man äger sin egen tid. En av höstens vackraste dagar tog jag en långpromenad med älskade mamsen och hundarna.

Årets resor

Det blev verkligen många resor under året! Jag har rest en hel del för SBKs räkning, till Finland, Norge, Norrköping och några gånger till Stockholm. Till Stockholm blev det ytterligare fem resor för fortbildning.

I februari köpte vi ny husvagn som vi nyttjade flitigt under året. Premiärturen gjorde vi samma månad till Haparanda för att tävla agility och handla på Ikea. Resan blev ett riktigt äventyr när vi nästan blev fastsnöade på campingen!

I juli drog vi med husvagnen på semester söderut. En mycket härlig resa med bra väder nästan hela tiden. Första stoppet blev Karlstad för att tävla agility. Sedan drog vi till Öland med mellanlandningar i Åsmestad och Norrköping. Vi tog det lugnt på hemvägen och stannade bland annat till i Tierp för besök hos min kära tremänning.

I augusti åkte vi till Saltoloukta för att fjällvandra för den allra första gången i livet. Det blev en härlig resa där vi fick njuta av vacker natur, god mat och en skön stillhet. Vistelsen på fjällstationen vann jag som pris på agilitytävlingar.

Sillmiddag i förtältet under sommarens husvagnssemester.

Vi stannade ett par dagar hos Staffan och Annika i Östergötland.

I Norrköping hann med både stadsvandring och Kolmårdsbesök.

Åkte till Öland och bodde även denna gång på Eriksöre camping.

Promenad på öländska Alvaret. Kargt, men vackert.

Stannade till vid Jennys och Mattias mysiga torp utanför Tierp.

Käraste släktingen Jenny och Järv.

Fjällvandring i Saltoloukta i augusti. Vilken upplevelse! Tyckte verkligen om naturen, stillheten och den sköna trötthetskänslan i kroppen efter en dags vandring. Det var första gången vi fjällvandrade, men inte den sista. Hundarna tyckte också det var toppen med fjällvidderna.

Jag och hundarna vid ett stenröse som markerar Kungsleden.

Vackra vidder.

Stämningsfull solnedgång över sjön Langas.

Årets skattletande

Det blev en del geocaching under våra resor. Totalt blev det närmare 200 hittade cacher från Gällivare i norr till Öland i söder. Bodens fort bjöd på många spännande upplevelser i letandet.

Måns utforskar ett av Bodens fort i jakten på en finurligt gömd plastburk.

Vid fyren i Jävre finns en cache som gäckade oss. Först på fjärde försöket hittades den.

Årets möte

Fick äntligen möta (och klappa) vargar! Dessutom vid två tillfällen. Att få uppleva närkontakten med dessa mäktiga djur var hur häftigt som helst. Första träffen var under vår semester när vi stannade några dagar i Kolmården. Det allra sista mötet med Centrala agilitysektorn ville vi göra något extra av och bokade vi in ett möte med vargarna i Kolmården. Det var en annan grupp än jag träffade första gången, men fortfarande en otrolig upplevelse.

Vargarna på Kolmården.

Vargbiten. Att få uppleva närkontakt med vargar var hur häftigt som helst.

Årets projekt

I början av juni gick en dröm i uppfyllelse - en egen träningsplan på tomten! Vi sålde matjorden och fick sand, grus och materialet på plats i utbyte. En del eget arbete (som gjordes till stor del av svärfadern) behövdes för att snygga till kanter, samt få staket och belysning på plats. Det blev helt perfekt!

Måns och Marino krattar ut grus på träningsplanen.

Första passet på agilityplanen. Xhazi tränar kontaktfält.

Årets agility

Det blev en del tävlande 2008. Årets myggtätaste tävling var i Gällivare och årets tälttätaste tävling blev den i Karlstad. Resultaten varierade från diskningar till vinster. Bästa priserna var helt klart presentkorten på övernattningar på Saltoloukta fjällstation!

Att få se Agility-VM i Helsingfors var en riktig höjdare! Fantastiskt kul att Sverige lyckades få en bronsmedalj och en fjärdeplats i denna tuffa konkurrens. Kul också att vara på plats vid Nordiska mästerskapen i Hamar och se guldmedaljer och och ett brons gå till Sverige.

Xhazi i full fart på tävling i Haparanda.

Käck hade inga planer på att bli pensionär utan sprang med fart och glädje.

Medaljyra i Helsingfors. Åsa Söderman och Erik tog brons.

Årets utbildning

Har gått tre agilitykurser i år, två för Malin Elfström och en för Marie Hansson. Mycket givande kurser alla tre.

Roligaste utbildningen var ändå Canis klickertränarutbildning i Knivsta. Den pågick nästan hela året med fyra träffar och eget arbete däremellan. Ett stort antal grundfärdigheter skulle läras in. Upprättade ett system med whiteboard för att ha koll på hur långt jag kommit. Blev lite slarvig med systemet mot slutet av kursen, men jag och Kaiser lyckades ändå bli godkända.

Besökte också Canis seminarium med två av världens främsta djurtränare, Kathy Sdao och Ken Ramirez. Mycket intressant!

Tavlan visar första läxan under Canisutbildningen som snart var avklarad.

Årets smäll

Älgkrocken på E4 i oktober blev var en rejäl smäll. Den stackars älgen dog men jag och hundarna klarade oss mirakulöst helt oskadda. För René, vår Renault, gick det också illa. Den fick skrotas och vi blev utan bil. Efter väldigt mycket letande hittade vi till sist den perfekta bilen för oss, en Peugeot.

Vår demolerade bil i väntan på skrotning.

Pegan, vår nya bil som vi är fantastiskt nöjda med.