torsdag 8 januari 2009

Träna rätt och slipp koppeldrag

Julledigheten är slut. Jag har börjat om att jobba. Kännas riktigt roligt! I kväll jag haft två grupper vardagslydnad och ämnet var koppelträning.

Att hunden drar i koppel är förmodligen ett av de vanligaste problem man upplever som hundägare. Orsaken är enkelt förklarat att beteendet lönar sig. Hunden vill framåt, stretar och kommer dit den vill. Beteendet blir därmed förstärkt.

Har hunden överskottsenergi, är uppspelt eller stressad blir det ofta också drag i kopplet. Men många gånger beror dragandet på en sådan enkel sak att ägaren faktiskt inte har lärt hunden hur man går fint i koppel!

Att korrigera dragandet med ryck i kopplet funkar inte. Om det var en fungerande metod skulle ingen hund dra i koppel! Jag tror att de flesta hundägare någon gång provat detta, tyvärr.

Visst, det kan funka för tillfället. Hunden blir skrämd av obehaget och slutar dra. Ett tag. Sedan återkommer dragandet och man får korrigera med nya ryck. När hunden vänjer sig med obehagen måste man ta i allt hårdare för att det ska ge effekt. Om hunden går och spänner halsmusklerna i väntan på ryck utvecklar hunden snart allt kraftigare muskulatur och blir mer okänslig.

Min metod för att lära hunden gå med slakt koppel är i grunden enkel, och fungerande. Tänkte beskriva den här:

Metoden har två olika steg. Först tränar jag följsamhet där jag belönar hunden när den följer mig frivilligt. Först när jag backar ett steg, sedan flera. Därefter vänder jag upp så att hunden kommer på min vänstra sida. Jag lockar aldrig genom att ha något i handen, utan belöningen kommer fram när hunden ger mig önskat beteende. Jag lägger tidigt in svängar och tempoväxlingar och är noga med att belöna rätt position vid min sida. När jag är hyfsat nöjd lägger jag på en signal, "fot".

När jag jobbat med följsamhet/fotgående ett tag är det dags att lära hunden gå med slakt koppel under promenad (inte fotgående) Metoden är att lära hunden ge efter för tryck. I början står jag stilla med kopplad hund, drar i kopplet så det blir stramt och ger ett lätt tryck på halsen. Om hunden gör minsta ansats till att röra sig mot trycket för att slaka av kopplet, klickar (eller berömmer) jag och belönar. Det kan räcka med att hunden de första gångerna bara gör en liten huvudvridning i min rikning (om den är riktad från mig).

Många repetioner i en lugn miljö behövs för att hunden ska bli säker på vilket beteende jag är ute efter. Jag kan även lägga trycket från mig för att hunden ska förstå att det inte är riktningen mot mig, utan att ge efter för tryck som lönar sig.

Nästa steg blir att göra detta i rörelse. Jag ger hunden långt koppel och går framåt. Drar hunden så att kopplet sträcks kopplet stannar jag och blir till "en stolpe". I vissa fall lägger även lite kroppstyngd bakåt. Minsta ansats till att slaka kopplet förstärks.

Efter flera repetitioner är det dags att praktisera metoden under dagliga promenader. Här är det viktigt att vara konsekvent! Förstärk inte drag i kopplet genom att låta hunden gå vidare. Jag belönar när hunden slakar av kopplet, först med godis/leksak. Snart får hunden varannan gång godbit och varannan ett okej att fortsätta framåt. Till sist lär sig hunden att själv slaka av kopplet när det blir spänt. Belöningen blir att hunden får fortsätta gå framåt så länge kopplet är slakt.

Konsekvens och tålamod krävs för att träningen ska lyckas. En del tycker kanske att metoden verkar krånglig och önskar snabbare lösning. Men jag tycker det är värt att lägga ner tid och faktiskt lära hunden rätt beteende istället för att ständigt behöva korrigera fel.

Förhoppningsvis har du ju många, många timmars hundpromenerande framför dig. Promenader där du vill njuta av den friska luften istället för att bråka med hunden.

Inga kommentarer: