lördag 24 januari 2009

Vår älskade Xhazi saknas oss

Har vaknat efter en orolig natt. Det var inte lätt att somna i går kväll.

Vår älskade kelpie Xhazi dog i går. Han hade hostat ett par dagar och visade alla tecken på kennelhosta. Jag kontaktade veterinär i går eftersom jag läst att kennelhosta kan utvecklas till lunginflammation.

Men jag fick lugnande besked att det är ganska ovanligt. Kennelhosta går ju över av sig självt bara hunden får vila. Då han dessutom Xhazi åt och drack som vanligt beslutade vi att jag skulle höra av mig igen på måndag om han inte slutat hosta. Jag gav honom på rekommendation Bisolvon som är slemlösande, vilket dämpade hostan.

I går natt var Xhazi flåsig och verkade ha svårt att komma till ro. När han inte åt på morgonen blev jag väldigt oroad. Han hade dessutom ovanligt låg temperatur. Jag fick en tid hos veterinären men inte förrän kl 16.

Eftersom jag skulle åka ner till SBKs organisationskonferens med flyget kl 16 skulle Måns åka med honom till veterinären, medan jag fick skjuts till flyget. Men på väg till bilen föll Xhazi bara ihop. Förmodligen dog han direkt. Måns körde som galen till veterinären, som bara kunde konstatera att hjärtat inte slog. Veterinären trodde att han hade fått vätska i lungorna och sa att det förmodligen inte gjort någon skillnad om vi kommit in tidigare. Vi ska kontakta veterinären igen på måndag och får då kanske veta mera.

När jag landade i Stockholm och ringde hem fick jag beskedet. Jag minns knappt hur jag tog mig till hotellet, men låg där hela kvällen och grät. Jag saknar vår galna, älskade, fina, vackra knas-kelpie så fruktansvärt! Om jag bara anat hur sjuk han måste ha varit hade jag aldrig åkt i väg. Men han visade inte det. Jag trodde att en antibiotikakur var allt som behövdes för att han snart skulle vara sig själv igen.

Jag vet inte hur jag ska orka med den här konferenshelgen. Det känns så tungt. Men SBK-folket här förstår ju om man är ledsen en sån här gång. Tankar som "borde jag inte ha förstått", "kunde jag inte gjort annat" kommer men jag vet att det inte är någon idé. Vi gjorde allt vi kunde i det här läget.

Vi får istället tänka på alla fina stunder vi haft med Xhazi, allt roligt vi gjort tillsammans. Den fjärde februari skulle han fyllt sju år, men var som en unghund ännu. Vi är glada för de år vi fick tillsammans med Xhazi. Även om de blev alldeles för få.

Vi saknar dig så kelpiekillen!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Får en tår i ögat. Jag tänker på er *kram*

Anonym sa...

Så jättetråkigt. Vi har tänt ett ljus för Xhazi som nu finns på skrivbordet.
Mammy och Hardy

Anonym sa...

menu usch så sorligt! Beklagar det som hänt! Tänker på er!

Anonym sa...

Nej vad sorgligt! Så tråkigt att Xhazi har lämnat er, beklagar.
Vi tänker på er!
Tröstkramar

Anonym sa...

På din mormors begäran sänder jag många jättebabsrkramar till er och förökre trösta er i fölusten av en älskad och saknad familjenedlem
Kramar fån din mormor Tora/genom ombudet Eva

Anonym sa...

<3 älskade fina tremänning min! jag skickar alla mina tankar och styrkekramar till dig i denna svåra stund. Som sagt, vem hade inte velat vara hund hos dig, kärleksfulla du.KRAMAR i mängd.

Yvonne sa...

TACK kära ni! Er omtanke värmer verkligen i hjärtat. Det är inte "bara" en hund det handlar om. Det är en kompis och familjemedlem vi förlorat. Det smärtar och gör riktigt ont - och måste så få göra. Men sorgen känns lite lättare när det finns fina människor i omgivningen som bryr sig om. Kram på er!

Anonym sa...

Nä! Så hemskt. Att förlora ens hund är väldigt jobbigt. De är ju en familjemedlem!
Skickar många kramar!

Anonym sa...

Xhazi, hoppas du har det bra i hund-himmelen!!!!
Har också tänt lite ljus för honom i kväll....
Kramar från oss!
(Våra tankar finns hos Er)
Laila, Jimmy, Edde och Oscar

Yvonne sa...

Tack Elin och Laila! Kramar till er. Jag tror att Xhazi är i hundhimlen och hoppar agilityhinder på gröna ängar.

Anonym sa...

Men OJ så tråkigt! En hund är ju en sån kär vän, när det än händer så lämnar de ett fruktansvärt stort tomrum efter sig...extra jobbigt blir det ju förstås när de häder så plötsligt..usch!
Tänker på er massor.... Tror att han tänker på er,den fina tid ni haft tillsammans och ser efter er och sina hundsyskon från sin hundhimmel!!!!

Många Kramar /Maria

Anonym sa...

Nej, vad är det jag läser?! Fy så tråkigt! Jag tänker på er, kram!

Anonym sa...

Men herregud! Här går jag in för att läsa hur ni har det och möter sådana dystra besked. Jag beklagar verkligen sorgen, Yvonne! Xhazi var en helt fantastisk kille som kommer att saknas av många. Jag hoppas att ni får ta hand om varandra i sorgens tider och att Xhazis träd växer stort och bär myckett frukt i hans minne. Jag tänker på er! kram