onsdag 10 december 2008

I kväll blir det fest!

I kväll blir det stor fest med glitter och glamour. Jag ska delta i Nobelbanketten!

Eller... tja, jag har ju inte fått någon inbjudan (i år heller) men jag följer den med stort intresse på tv. Jag är barnsligt förtjust i denna fest som verkligen har mycket av allt. Det är otroligt att det går att få ett sådant stort arrangemang att fungera.

Fyrtio kockar lagar den hemliga menyn. 200 servitörer serverar maten. Tiotusen blommor har levererats från Italienska San Remo för att smycka Blå hallen. 1300 gäster är inbjudna och kommer att äta på den speciella Nobelservisen där en tallrik kostar 1500 kronor och en hel servis 15000. Kvällens klädkod är långklänning och frack. Årets tema på festen är Kärlek.

För egen del blir det nog fleecetröja och mysbyxor under festen. Middagen blir inte heller riktigt av samma kaliber som i stadshuset, men jag planerar faktiskt en trerätters; vitlöksbröd till förrätt, hemgjord lasagne därefter och Ben & Jerryglass till efterrätt. Mums! Maten ska förstås avnjutas framför tvn tillsammans med kungen och de andra gästerna.

Men först ska jag klä mig för en hundpromenad i kylan, sedan börja med maten. När man är Nobelgäst utan inbjudan får man fixa sånt själv. Men å andra sidan kan jag lägga upp fötterna i soffan efter maten och klia en hund. Nobelgästerna får finna sig i att sitta kvar till bords tills taffeln bryts 22.30.

1 kommentar:

Anonym sa...

FASIKEN !!!! jag missade den :-( ..Hoppas du kan ge mig en fullständig uppdatering vid nästa lunchning../Maria