måndag 8 december 2008

Bygg en stadig grund för samarbetet

Fokus och följsamhet - två viktiga byggstenar för en stadig grund.

I kväll har jag kört näst sista träffen av min "nya" valpkurs. Har arbetat om kursplaner och innehåll till valp- och vardagslydnadskurserna från att tidigare varit till ganska stor del inriktade på att lära hunden olika lydnadsmoment. Istället är nu de viktiga delarna fokus och följsamhet. Syftet är att bygga kontakt och en bra grund för samarbete och vidare träning.

Jag har försökt fundera över vad den vanliga hundägaren har mest nytta av. Det viktigaste för många kanske inte är att hunden kan sitta och ligga på kommando? Däremot vill nog de flesta ha en hund som följer med i koppel utan att dra och kommer när man ropar.

Men för att det ska funka måste man först hitta vägen till ett samspel med hunden. Alltså bygga en stabil grund där hunden är motiverad att samarbeta. Många glömmer faktiskt (eller slarvar med) grundbygget och går direkt på momentträningen. Det brukar visa sig i situtioner där det finns mycket som distraherar hunden. Det vill säga de situationer där man verkligen vill att samarbetet ska fungera. För om inte grunden är stadigt byggd finns risk att huset rasar.

Vi tränar även hundarna att sitta och ligga (om hundägaren vill) på dessa kurser. Men lika viktigt är att lära hunden och hundägaren att leka och ha roligt tillsammans, och att kunna lära valpen/unghunden ta det lugnt.

Hittills har nya kursinnehållet känts väldigt bra. De nya övningar jag lagt in har fungerat bra. Valparna på "premiärkursen" har dessutom blivit väldigt följsamma och samarbetsvilliga tycker jag. Om en vecka är det avslutning med en praktisk teorilektion om hundspråk, hälsa och vård. Då får jag sedan se vad deltagarna tycker i sina utvärderingar. Blir spännande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid lika kul att läsa din blogg, du är så entusiastisk och energisk med hundarnas träning!
Sött foto av Kaiser.
E

Yvonne sa...

Tack =)