måndag 29 december 2008

Flinka fingrar på Bolaget och ett dopp i bokfloden

Mellandag inför nyår. Gå på Systembolaget i dag kändes i förväg inte som en smart idé. Men utan någon framförhållning alls i denna fråga fick vi bita i det sura äpplet för att inhandla festligt till nyårsaftonen.

På plats: butiken fullsmockad, hyllorna halvtomma, oändliga köer. Vi valde den kö som såg minst lång ut. Bara sex minuter senare packade vi inköpen i våra kassar. Otroligt. Det visade sig att personalen faktiskt har klockat kötiderna vid flera tillfällen. Trots att köerna räckt över hela lokalen har kötiden aldrig överskridit just sex minuter. Bra jobbat, bolaget!

Har hunnit (nästan) halvvägs genom bokfloden jag fick hem innan jul. Hittills: gillar verkligen nya upplagan av Eva Bodfäldts Kontaktkontraktet (inkl CD). Nya upplagan har fått flera nya kapitel och de gamla har skrivits om en del. Jag gillade verkligen förra upplagan, men denna är mycket bättre.

Har läst ut Klickerträning för nybörjare av min vän Natasja Atterbom. Gav kanske inte mig så mycket nytt, men jag tror den funkar rätt bra som den är tänkt - för nybörjare. Kul att ha läst den i alla fall.

Jag har hunnit läsa inledningen och bläddrat framåt i Cesar Millans Cesar och hans hundar. Tror inte att jag kommer gilla boken, men ska försöka ta mig igenom den så småningom. Millan förklarar att det han sysslar med inte är "träning" utan "psykologisk rehabilitering". Det är inte genom inlärning som hundens oönskade beteende ska förändras, utan genom att "komma i kontakt med hundens psyke och medfödda instinkter". Nåja. Ska ge boken en chans i alla fall.

Däremot gillar jag redan skarpt Control Unleashed av Leslie McDevitt. Har bara hunnit 30-talet sidor men kan konstatera att CU-programmet bygger på vetenskapligt belagda sätt att förändra en hunds beteende (vilket inte verkar vara fallet i Millan bok). Trots att boken är på engelska och innehåller en del termer är den inte svårläst. Tyvärr är layouten invändigt inte alls lika rolig som omslaget. Men utseendet är ju inte lika viktigt som innehållet. Ser fram emot resten.

Kvar att läsa är nya upplagan av Marie Hanssons Min bästa vän som ser ut att genomgått en rejäl ansiktslyftning. Har inte heller hunnit börja på Naturligt ledarskap med Mickie av Mickie Gustafsson, men av omslaget att döma är den intressant.

Köpte också Hundtränaren (årsbok 2009). Kan rekommenderas! Bra idé, fräsch layout och intressanta artiklar av duktiga hundtränare. Innehåller också kalenderblad med plats för egna anteckningar och träningsloggar. Bravo!

Inga kommentarer: