tisdag 16 december 2008

Härlig bokfrossa väntar i jul

Har ju avbokat Tomtens besök i år, men istället kom brevbäraren i dag med mina julklappar.

I postlådan låg senaste numret av amerikanska agilitymagasinet Clean Run. Jag hann inte öppna tidningen men ser fram emot en intressant lässtund. Fick också en avi om att de hundböcker jag beställt kan hämtas imorgon.

Har beställt Eva Bodfälts nya upplaga av Kontaktkontraktet med DVD, "Naturligt ledarskap" av Mickie Gustafsson, som jag har ett par bra böcker av. Hon brukar också ha intressanta krönikor i Hundsport. Jag har också köpt "Klickerträning för nybörjare", som är skriven av en vän, Natasja Atterbom. Har dessutom beställt en bok som jag inte alls tänkt köpa; Ceasar Millans, "Ceasar och hans hundar".

Jag gillar inte Ceasars träningsmetoder som för det mesta bara bygger på korrigeringar, ofta med våldsamma hjälpmedel som el, stackel och hans eget stryphalsband som orsakar stor smärta. Men ibland säger han något som är vettigt, om än inte nytt. Jag tänker läsa boken för att bilda mig en egen uppfattning, vilket är svårt att göra via tv.

Fick också en bokleverans från Canis, "Control Unleashed" av Leslie McDewitt. Den ser jag verkligen fram emot att läsa! Boken berättar om hennes metod (förkortat CU) att få hundar som stressar eller blir störda av andra hundar att istället känna sig säkra, trygga och bli fokuserade på uppgiften. Funderar på att lägga upp en ny kurs som bygger på CU: Kontroll och kontakt utan koppel (eller något ditåt).

På torsdag jobbar jag sista dagen innan tre veckors julledighet. Därefter ska jag djupdyka i bokhögen och förkovra mig. Härligt, härligt!

2 kommentarer:

Ida Eklöf sa...

Härlig bokfrossa. Håller med om att det är bäst att bilda sig en egen uppfattning om hundtränare, svårt att förmedla sånt på tv. Berätta gärna var du tycker om nya upplagan av kontaktkontraktet sen, funderar fram och tillbaka på om jag ska köpa den eller inte.. Har den tidigare.!
Mvh /Ida

Yvonne sa...

Ja, jag längtar redan!
Eftersom så många hundägare jag möter tittar på Ceasar känns det viktigt att vara insatt i hans träning. Jag är inte förtjust i det jag sett själv, men tv-program (i synnerhet från USA) bygger ju på att i första hand vara underhållande, så det kanske inte ger hela bilden.

Däremot tror jag att nya Kontaktkontraktet är en höjdare. Roligt också med tillhörande DVD. Jag har också den förra upplagan som jag gillar mycket. Var på en föreläsning med Bodfäldt i höstas och hon berättade att nya upplagan fått mycket nytt vilket gjorde mig nyfiken. Ska rapportera senare om den och de andra böckerna.