tisdag 12 augusti 2008

Vi drar till fjällen...

Hjälp! Vi ska fjällvandra!

Min tidigare fjällerfarenhet består av att jag sett fjäll på avstånd. Jag har åkt bil över fjäll några gånger. Har även åkt slalom i Ammarnäs, som väl räknas som fjällort? Men sen är det stopp. Har inte heller känt någon större längtan att besöka fjällen. Tills nu.

I morgon bitti åker vi till Saltoloukta fjällstation. Jag och Käck vann ju två övernattningar på denna station, inklusive halvpension. Och med det väcktes nyfikenheten att ta en tur till fjällen.

Men att vandra skoskavslångt i flera dagar, sova i tält på knöligt liggunderlag och äta smaklös frystorkad mat lockar noll. Nej, ge mig trevliga och lagom långa promenader i vacker natur. Ge mig en varm, skön säng och god, vällagad mat. Bekvämt och avkopplande ska det vara. Annars får det vara!

Det är alltså en "fjällvandring light" vi pratar om. Efter att ha läst på lite om Saltoloukta verkar det som att fjällstationen kan erbjuda oss detta. Hundar är också välkomna, så det verkar vara ett bra ställe.

Men lite spännande känns det ju...

Inga kommentarer: