fredag 29 augusti 2008

Det gäller att hitta styrspakarna

I går kväll startade jag två nya kurser på min egen träningsplan, Agility med klicker (steg I) och Rallylydnad I. Verkligen skönt att kunna jobba hemma!

Det verkar kunna bli två bra kurser. Deltagarna var entusiastiska och hundarna duktiga. På några av hundarna märktes det att miljön var ny och de andra hundarna okända. Men de kommer nog att slappna av och vänja sig framöver.

I kväll har jag haft träff 2 på fortsättningsagilityn för Piteå BK. Ämnet för kvällen var handling och byten. Det är ju när hunden lärt sig alla hinder som utmaningen (och svårigheten) med agility börjar. Nämligen att styra hunden rätt på banan - lära sig handling.

Deltagarna fick jobba med bakombyten, framförbyten, blindbyten och falska byten. Det är lätt att fastna i fällan att alltid välja samma byte, men jag tycker man ska träna hunden i alla varianterna för att kunna välja det mest optimala i varje del av en bana.

Bakom/framför/blindbyten fixade deltagarna utan större problem. Klart svårast var de falska bytena.

Vi körde dessa vid träningen av serpentiner genom "staket". Här ska hunden göra 270-graders svängar både ut från föraren och mot föraren. I ett falskt byte svänger man först som att man ska göra ett framförbyte, för att i nästa stund svänga tillbaka. Många hade svårt med att hålla rätt på kroppsriktning, armar och ben. Men när förarna gjorde rätt hade hundarna heller inga problem att springa rätt väg. Det visar hur viktigt det är att vara tydlig i sin handling.

I morgon kväll startar jag viltspårkurs i Luleå. Måste komma ihåg att plocka fram en massa älgklövar ur frysen och skaffa mera blod. Låter lite makabert, eller hur?

Alla hundar gillar att få jobba med nosen. Viltspår är en bra nosaktivitet som passar de flesta.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hjälp hjälp, här har jag ju missat! Please tell me vad falska byten är! Känner mig heelt bakom flötet nu!

Anonym sa...

Älgklövar...Mmm...
Lycka till med kurserna och ha det bra i helgen!!!

Yvonne sa...

Hanna, du kanske har jobbat med falska byten utan att känna till namnet?
Falskt byte är när man påbörjar ett framförbyte och mitt i det byter tillbaka. Det genom att först vrida sig med armar och kropp i en riktning och sedan en annan.

Bra när man vill samla ihop hunden och få den i viss riktning, öka en sväng för att ge hunden bättre väg till nästa hinder eller undvika en svårighet/fälla. Funkar bra när man ska köra serpentiner/staket.

Jodu Laila! Visst är det gulligt? Jag har ett helt frysskåp i förrådet fyllt av älgfötter...

Anonym sa...

Roligt med många nya kurser :-) Här är orken lika med noll, men jag håller stor koll på er via bloggen ;-)

Yvonne sa...

Hej Anna!
Kul att höra av dig och att du håller koll ;-)
Hoppas att orken kommer tillbaka. Jag såg ju på din blogg att ni har något spännande att se fram emot!
Kram Yvonne

Anonym sa...

ah, varför tänker jag inte, klart jag pysslat med falska byten! Tack för förklaringen!