torsdag 24 april 2008

I tid och otid

Det är svårt med tid.

Jag är drabbad av tidsoptimism. Tror alltid att tiden ska räcka till mycket mer än den faktiskt gör.

Det är inte så att jag inte respekterar tiden. Nej, nej! Jag har verkligen respekt för tid! Problemet är att jag har svårt att inse att den begränsade tiden inte går att sträcka ut till obegränsning. Det är ofta det som sker när jag kommer för sent eller missar en tid...

Jag vill ju nu inte skylla ifrån mig för att jag inte passar tider ibland. Jag har bara lite otur när jag tänker tid... Har helt enkelt ingen talang för tidsuppfattning. Men jag jobbar på att öva upp denna färdighet. Lovar!

Något jag verkligen uppskattar är tidseffektivitet. Försöker hitta olika sätt för att nyttja tiden så effektivt som möjligt. Kan här bjuda på ett knep som effektiviserar exakt två minuter. Ta med dig eltandborsten i duschen! När tandborsten surrat klart är håret nedblött och färdigt för schamponering. Vill jag effektivisera ytterligare tvålar jag in mig med ena handen och borstar tänderna med andra. Visserligen lite knepigt, men men... Man ska inte spilla tid i otid!

Nej, nu ska jag snart gå och lägga mig. Hmmm... måste bara komma ihåg att jag förmodligen lämnade tandborsten i duschkabinen i morse. Godnatt!

Inga kommentarer: