tisdag 22 april 2008

Det går framåt med backandet


Har haft två trevliga kurser i kväll! Först ännu en rallylydnadskurs, sedan en valpkurs med tio mysiga valpisar i alla storlekar. Det är lätt att drabbas av valpsjuka... men nu får det dröja ett tag innan vår hundflock utökas. Man ska ju ha tid att ge hundarna vettiga jobb också. Vår "gamling" Käck är en pigg hund som inte alls har några planer på att bli pensionär ännu.

Det blev lite tid för egen hundträning under dagen i vårt stora garage som är min vinterträningslokal. Jobbade med Xhazi i slalomen, som inte alls funkat bra. Han är osäker på ingången och blir stressad när det inte blir rätt. Har köpt slalombågar för att inte alls behöva styra honom. Eftersom jag väldigt sällan hinner vara vid slalomen och visa honom rätt ingång måste han lära sig att sköta det jobbet själv.

Men faktiskt börjar det se riktigt bra ut - äntligen!!! Jag kan skicka honom framåt genom åtta pinnars slalom utan att jag följer med. Har jobbat med en godisskål i varje ände av slalomen. När han sprungit till den ena kommer jag efter och skickar honom igen till den andra. Samtidigt fyller jag på skålen bakom mig och skickar på nytt igen. Funkar fintfint.

För Kaiser går det framåt med backandet! Tränade vidare på de grundfärdigheter jag har i läxa till nästa tillfälle på Canis klickertränarutbildning. Har ju jobbat med klicker länge, men är inte van med att jobba med grundfärdigheter enligt Canis system. Det handlar kort om att lära hunden olika mindre beteenden som sedan kan länkas ihop till färdiga tävlingsmoment. Jag är tyvärr dålig på att skriva träningsdagbok (tänkte att bloggen kan fylla den uppgiften). Men jag har kommit på ett annat system som jag är riktigt nöjd över! Har gjort ett schema på min whiteboard och flyttar markörer vart efter träningen framskrider. Mycket lätt att överskåda. Så här ser tavlan ut:


Som en extra utmaning har vi fått att lära hunden att backa upp på burkar/kloss och sedan även att lyfta ett bakben i luften. Eftersom jag inte tidigare lärt Kaiser att backa fick jag börja där. Genom att klicka när han först bara lade minsta lilla tyngdpunkt bakåt i stående har jag fått honom att backa cirka 1,5 meter ut från mig. Snart är han uppe på klossen! Han är såååå duktig den lilla killen!

Käcks träning i dag bestod av att vara demohund på rallylydnaden. Han fick visa sina rätt snygga bakdelsförflyttningar och svängar runt i 270 respektive 360 grader. Eftersom han älskar att stå i centrum är han en ypperlig demohund.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh jag älskar din Whiteboard lösning! Vill också ha en stoor tavla!
träna på och njut av din canisutbildning, jag är avundsjuk ;)