fredag 2 juli 2010

Inskolning på nya jobbet


Lycka tar igen sig på soffan på jobbet på hundskolan.

Det har bara gått ett par dagar, men Lycka har hunnit göra sig hemmastadd hos oss. Hon har också blivit accepterad av flocken. Det känns väldigt roligt att lära känna denna lilla honungsfärgade hårboll. Men jag kan redan konstatera att namnet är väldigt passande. Lycka går mest omkring med en ständigt viftande svans.

Planen var ju egentligen inte att skaffa valp just nu. Det betyder att jag inte kunnat ta "valpledigt" på heltid utan jobbar kvällstid. Lycka har därför redan fått följa med på jobbet för inskolning. Liggandes i sin burväska har hon fått titta på kurshundarna på lite avstånd. Måste säga att hon varit väldigt duktig, legat tyst och lugn. Det förutom när jag jobbade med Hexxa, då har Lycka gnällt lite och velat vara med.

Lycka kommer att få mycket miljöträning, liksom våra andra hundar. I helgen ska bo i husvagn i Gällivare. Det tror jag att hon kommer att gilla. Hon tycker om att vara nära. Miljö- och socialträning är nödvändigt för alla valpar, och extra nödvändigt för raser som kan vara misstänksamma och reserverade mot främlingar. Viktigt är dock att träningen sker på ett sätt att valpen klarar av situationen och känner sig trygg. Jag ska göra allt jag kan för att visa henne världen på ett positivt sätt.

I dag har Lycka också fått gå i koppel för första gången. Under morgonpromenaden fick hon gå med ett sele på sig, på kvällspromenaden efter jobbet kopplade jag även henne. Hon lyckades snart sno in sig själv kopplet och rullade ner i ett dike. Sedan snurrade hon även in mig nämnda snöre så att jag var nära att snubbla.

Jodå, det finns mycket kvar att lära för liten Lycka...

3 kommentarer:

Amanda sa...

Vilken överraskning! Skoj med ännu en berger till de norra delarna av sverige. Ska bli kul att få träffa henne sen! =)

Emma sa...

Vilket sött litet yrväder! :) Njut av valptiden och ha en fortsatt trevlig sommar! Hälsningar Emma och Kira

Yvonne sa...

Ja, det var egentligen inte planerat med valp ännu. Men jag blev kär i henne och kunde inte låta bli. Efter att lärt känna Lycka är jag ännu mera kär...

Jag njuter för fullt av valptiden. Det är verkligen mysigt att få pussa på en valpmage igen. Det gäller bara att vara snabb för att inte få en uppsättning valptänder i näsan!