tisdag 16 juni 2009

Värdefull tid med valpen

Det blev en lugn gårdag efter en intensiv SM-helg. Trötthet och migrän krävde en kropp i viloläge så det var inte så mycket att välja på.

Det är inte bara helgen som varit intensiv. Hela den här våren har varit ovanligt hektisk och smått kaotisk. Har inte alls hunnit med det jag borde. Nu tror jag det ska lugna sig och jag hoppas kunna ta itu med allt som blivit liggande.

Inte minst tar det en del tid att ha valp. Samtidigt kommer varenda minut spenderad på träning och att bygga en relation med valpen att betala sig. Redan har Hexxa utvecklats till en trygg, följsam, men också framåt och självständig liten hund. Hon lär sig saker snabbt och är väldigt rolig att jobba med.

Än så länge handlar träningen mycket om vardagliga saker som följsamhet med och utan koppel, komma på inkallning, miljö-, rumsrenhets-, ensamhetsträning, lek/passivitet, skötsel och vård. Men jag ägnar även en del tid för att förbereda fortsatt träning inom bland annat agility. Vi jobbar med fokus, targets, självkontroll, burleken, sitta och att utveckla olika typer av belöningar.

All träning är lekfull och sker i korta pass. Det är viktigt att inte stressa en valp! Det gäller att inte ge valpen för mycket aktivitet. Vila och återhämtning är mycket viktigt. För höga kriterier i träningen skapar också stress och frustration.

Genom åren har jag tyvärr träffat många hundar som är stresskroniker, och som varit/blivit det redan som valp eller unghund. Många gånger vill hundägaren av välvilja aktivera sin hund, men ser inte när det blir för mycket. Ambitiösa hundägare med siktet på tävling ställer ibland för höga krav alldeles för tidigt.

Jag har själv gjort många misstag som hundägare. Och gör det fortfarande! Jag är ju bara människa. Men jag hoppas att jag lär av mina misstag och därmed utvecklas som hundägare och hundtränare.

Inga kommentarer: