lördag 13 juni 2009

Stämningen på topp på Agility-SM

Paraplyerna kom fram ett par gånger under dagen.

Lite regn, men mest uppehåll. Vädret på SM:ets andra dag (men första tävlingsdag) har varit bra ur hundsynpunkt. Inte gassade hett, inte plaskvått. Dagens tävlingar har varit spännande. Banorna har varit varierande och utmanande för de tävlande. I vissa klasser var det svårt att få felfria lopp, eller ens ta sig i mål utan disk. Andra lopp gav flera felfria ekipage.

Tävlingarna har flutit på bra hela dagen och arrangemanget känns väldigt trivsamt. Att publiken har möjlighet att se alla loppen skapar en riktigt bra SM-stämning runt banorna. Det hejjas och klappas entusiastiskt.

I morgon lär det bli en spännande avslutning på tävlingen. Allt avgörs i agilityloppen. Eftersom det sammanlagda resultatet av ett hoppklasslopp och ett agilityklasslopp räknas ihop gäller det för deltagarna att satsa fullt ut i båda loppen. Tidigare år har många kört på säkerhet första dagen för att klara sig kvar till finaldagen. I år märks att man inte tänker på samma sätt utan kör för att vinna - eller försvinna. Återstår att se vilka som står på prispallen i morgon.

Här är några bilder från dagen:


Boxer är en ovanlig ras på agilitytävlingar. Denna boxer tävlar sitt tredje SM.

Fortare! Det är vad som gäller i agility.

En ulligt gullig bischon frise in action.

Kelpien Kasta kastar sig över ett hinder.

Vad är de´- jo en berger des pyréneés!

18 kommentarer:

Gudrun sa...

Har du verkligen inte fattat ett dugg? Det är sannerligen ingen stämning alls som är på topp på Agility-SM 2009. Alla bara klagar på att SM har reducerats till en "klubbaktivitet". Sluta genast upp med att sprida klyschor som ingen ändå tror på.

/Gudrun

Yvonne sa...

Du har rätt till din uppfattning. Jag har rätt till min. Eftersom detta är min blogg skriver jag min uppfattning här, så kan du använda din blogg i ditt syfte.

Dock tror jag knappast du kan uttala dig för "alla". De jag pratade med hade inte din uppfattning. Många tyckte tvärtom att det var mysigt med klubbkänslan.

Och varför denna föraktfulla ton för klubbaktiviterer? Det är ju där den största verksamheten bedrivs, och där de flesta utövarna finns. SM är bara en liten (om än rolig)del av agilityn.

Anonym sa...

Oh my God.

/Gudrun

Yvonne sa...

Ja Gudrun det är konstigt som sagt att "alla" klagade. De jag pratade med (och det var många) var inte missnöjda, utan hade tvärtom positiva omdömen.

De personer som jobbat för att arrangera Agility-SM har lagt ner oerhört mycket ideellt arbete. Visst finns det alltid saker att förbättra, men kanske ska de som är så missnöjda med årets arrangemang ansöka om att själva göra ett SM (på ett annat sätt)? Det står ju inte SM-arrangörer på kö precis.

Jag läste tidigare din blogg ibland eftersom den hade viss humor. Nu orkar jag inte längre eftersom den numera mest verkar innehålla negativiteter.

Denna gång gick jag in och upptäcker att jag tydligen är föremålet för dina klagomål. Om du har synpunkter går det bra att vända dig direkt till mig istället så kanske vi kan reda ut ett och annat missförstånd. Jag föredrar raka och ärliga diskussioner framför påhopp på internet.

Dessutom mottas alltid konkreta förslag till förbättringar, konstruktiv kritik och goda idéer med tacksamhet. Tyvärr får vi mycket sällan in något av detta.

matten sa...

Hej,

Alla hit och alla dit. Ingen har pratat med alla, men alla har förstås rätt till en åsikt.

Den här alla, hon var på sitt första SM och hon hoppas då att nästa års SM kommer att smälla stort och högt, till skillnad mot denna.

Dels genom bättre planer (helst plana sådana), dels genom större arrangemang och framför allt genom bättre agilityförståelse.

Visst, SM är "bara en liten (om än rolig) del av agilityn", men jag hade nog gärna sett denna lilla del som stor och pampig.

Herreminje, min vovve och jag har tagit oss till SM. Vi har åkt land och rike runt för att kvala in. Vi har svettats och gråtit och skrattat, och efter mycket om och men har vi kvalat in.

Sen kommer man till ett SM, som bäst kan beskrivas som en halvdan inofficiell tävling.

Nä, inte riktigt vad jag ville eller vad jag förväntade mig.

Hit med blåsorkestern och röda mattan. In med agilityn på stan så att vi får visa upp oss.

Jag tycker att jag är skitbra som kvalat in till SM, och jag vill då gärna visa upp det för alla och kanske någon mer.

Visst, det kanske var lite extra stämning, men det är ju inte så konstigt - det är ju SM. Vinnaren blir bäst i Sverige! Men tänk vilken stämning vi hade kunnat få till om vi hade bra planer och stor publik!

Liza med Nana

Carin sa...

Faktum är att jag håller med Liza till fullo.
Jag är jättestolt att ha kvalat till SM och vi körde över 250 mil för att ta oss dit och hem, och vad kommer vi till......?

Jo en vanlig "hemmasnickrad" Agilitytävling! Gropiga planer, högtalare som varken låter bra mot publik eller (ännu värre) hörs till dom tävlande, ingen invigningscermoni att känna lust att delta i, skrattretande opersonlig "lottning", ingen musik till banvandring, inga SM-saker att köpa eller ta hem för att nämna några saker.

Jag var på Öland i fjol som publik - där kan man snacka SM-arrangemang! Och stämningen där var hundrafalt bättre och högre runt planerna än nu!

Jag hörde inte en enda i Karlskrona som var nöjd med arrangemanget....

Men som Liza skriver - jag har inte heller pratat med "alla" - men med en del!

Jag hoppas verkligen att jag får förmånen att delta i fler SM och jag hoppas att det kommer att KÄNNAS som ett SM - inte en vanlig Agilitytävling.

Carin med Gizmo

Unknown sa...

Hur ytlig får man va'? Är det "agility är ingen sport för vi hade ingen blåsorkester på prisutdelningen"? Vill man att klubbar och distrikt skall ta på sig jobbet att arrangera SM så får man ge dem litet frihet att lägga upp det så som de tycker är lämpligt.

Dag

Johanna sa...

Kan man inte lägga upp SM så att det faktiskt blir ett SM så tycker inte jag man ska ta på sig att göra det heller... Jag har varit med och arrangerat ett SM, och att fixa mästerskapsstämning över det hela innebär inte så mycket mer jobb, lite blommor, ok högtalare, en invigningsceremoni på stan... Hade det funnits lite sånt i Karlskrona tror jag dom flesta kunde förlåtit att planerna var under all kritik.

Jag är bara glad att jag och min lilla jycka fixade vårat ind. SM-kval till Öland och inte till i år... Vi fick en riktig mästerskapsupplevelse som topp på karriären.
Sen fanns det bra saker i Karlskrona med, det har jag hört folk säga, tyvärr tog dom negativa delarna klart överhanden.

Yvonne sa...

De krav vi har från centralt SBK-håll är att tävlingen ska arrangeras enligt gällande Agility- och SM-bestämmelser. Sedan är det i stort sett fritt för arrangören att lägga upp resten själv.

Arrangörerna har lagt ner oerhört många ideella arbetstimmar för att fixa ett SM åt er.

Därför tycker jag att det är lite oförskämt att klaga på att det tex. saknades blommor. Ett SM utan blommor men där tävlingarna funkar som de ska är betydligt bättre än inget SM alls.

Vi har tagit bort flera krav på kringarrangemang eftersom många tidigare arrangörer tyckte det krävde för mycket jobb. Men fortfarande är det svårt att få tag på SM-arrangörer.

Jag hörde inte den här kritiken på plats. Trots att arrangemanget låg på klubben utanför stan hade en del publik hittat dit. Även lokal press, radio och tv var på plats.

Vi saknar framtida arrangörer. Så istället för att klaga på detta SM - kom igen och fixa ett bättre SM! År 2011 saknas SM-arrangör.

Vi kommer att utvärdera detta SM. Så har någon synpunkter på SM som man vill att vi ska behandla på ett officellt sätt, skicka in dem som en skrivelse till SBK/Agilitygruppen. Detta är min privata blogg och inget officellt SBK-forum. Var snäll och respektera det, tack.

Gudrun sa...

Du och SBK:s arrangemang är inte trovärdiga, Yvonne. Speciellt inte som du inte tar upp en enda kritikpunkt i dina inlägg och då menar jag både i din personliga blogg och på SBK:s centrala sida.

Du personligen är inte alls föremålet för mina klagomål, men jag är ganska övertygad om att man måste kunna bemöta kritik på ett konstruktivt sätt för att bli tagen på allvar. Och nu är jag inne på din roll som central representant för agilityn inom SBK.

MÅNGA har klagomål på årets upplaga av SM och det är ledsamt att du bara försöker sopa detta problem under mattan genom att på ett överglättigt sätt hålla med arrangören om alla misstag som begåtts.

Som central representant för agilityn borde du lyssna på de aktiva och inte bara prata med alla som inte är alla, dvs. arrangören som ursäktade sig redan i förordet till årets SM-katalog.

De aktiva skrek högt under SM. De var inte nöjda, vilket även kommentarerna i din blogg visar. Ta ditt ansvar och förändra eller avgå som ordförande för CAG.

Och min blogg innehåller defintivt inte huvudsakligen negativiteter, så jag tycker att du ska fortsätta att läsa den. För jag väljer nämligen att inte ljuga i den. Jag skriver det som folk säger till mig.

/Gudrun (alldeles rakt på sak; läs mer i min blogg, för jag är ganska övertygad om att du inte kan hålla dig därifrån; väl mött i Boden 11-12 juli, förresten:)

Då blir det Dorran-Däng för dig och Kaiser i smallklassen,kan jag meddela. Jag tänker ge allt jag har för att klå er. Rakt på sak, liksom.

Gudrun sa...

PS: Dags kommentar är förresten förskräcklig och dessutom fullkomligt ovidkommande.

/Gudrun igen

Yvonne sa...

Det handlar inte om att sopa något under mattan. Min roll vid SM-bevakningen på webben var rapporterande, inte debatterande. Jag pratade med många människor; tävlande, arrangörer, domare och publik och SBK-representanter. Utifrån detta och egna upplevelser skrev jag texterna.

Varje SM utvärderas och alla synpunkter som lämnas till Agilitygruppen tas med i utvärderingen. Jag/vi tar naturligtvis till oss kritik och förslag till förbättringar, samt för det vidare till nästa arrangör.

Men skicka kritiken till rätt forum eller ta den personligen med mig (eller någon annan i CAG). Denna blogg är inte SBKs forum, utan mitt!

Jag kan absolut ta konstruktiv kritik, men kritik som går ut på att jag inget fattar är inte konstruktiv. Därmed också svår att ta på allvar.

Anna sa...

Måste tyvärr sälla mig till dem som inte ingår i begrepper "alla" trots att jag var på plats och borde ingå i "alla".

SM i år var tyvärr på aldeles för många punkter dåligt arrangerat! MEN där fanns ljuspunkter! Uppdelningen av veterinär besiktningen var oerhört bra och genomtänkt.. Däremot speakerlapparna som skulle fyllas i på plats var mindre genomtänkt.. Dessa kunde ha mailats ut eller skickats med i SM-brevet så att man slapp en massa köande i onödan.

En annan stor ljuspunkt var alla småfunktionärsroller överallt som fungerade ypperligt och med glada miner! Härligt med GLADA possitiva funktionärer!

En tredje sak som var possitiv var att den redan på fredagseftermiddagen fullständigt sönderkörda ängen som alla hänvisades att stå på fixades med grus så vi kom därifrån både fredag lördag och söndag!

Att parkeringen låg så långt från tävlingsplatsen och att vi tävlande inte gavs möjlighet att köra nära och lasta av var däremot under all kritik! Tro mig med två hundar, barn och barnvagn, plus allt vad extra i packväg barn innebär (blöjor, mat extra kläder mm) så fick man gå många jobbiga vändor fram och tillbaka innan allt kommit på plats! (Burar, stolar, tält mm) Fruktansvärt ogenomtänkt! Det gjorde inte saken bättre att gångpassagen var jättelerig och att lastpallar lagts där för att gå på. Dessa pallar fungerar säkert toppen för dem som inte hade barnvagn med! Men jag körde fast med hjulen i mellanrumen och fick be medtävlande om hjälp över!

Vidare var där ett fåtal utomstående som hittat dit, men dessa var hänvisade till att stå eftersom de inte erbjöds någon form av sittplats (läktare eller liknande) Tror det blir svårt att få dem att stanna längre stunder eller komma tillbaka då de behandlas så!

Underbart med RIKTIGA toaletter! Stort plus!

Fina rastningsmöjligheter också plus!

Värdelöst med två köer till maten. Ville man ha hamburgare och kaffe eller smörgås så blev man tvungen att köa två gånger! och köerna var låååånga! Priserna var också i överkant tycker jag! Onödigt om man nu vill hålla det på "klubbnivå" vilket i sig är ett misstag tycker jag!

SM är inte en tävling vilken som helst SM är det största vi har i Sverige!

Håller med föregående om att jag är STOLT bara över att ha tagit mig dit och vill absolut bli lite beundrad och uppskattad när jag visar upp vad jag ock min hund kan på banan!

All heder till min egen rasklubb som insett detta och belönar ALLA som KVALAT till SM:et individuellt med en fin pokal för denna prestation! Tur de finns så jag fick en minnessak från detta SM!

Nehe nu orkar jag jag faktiskt inte skriva mer.. jo en sak KATASTROFEN med bronset som blev disk på grund av vad? Jo att funktionärer inte finns (borde ha funnits två tidtagare för vad hade de gjort om elektroniken helt lagt av?) samt att tidtagare och sekretariat inte reagerar på tiden när denna registrerades. När publiken ifrågasätter säger tidtagaren först att tiden stämmer! (Därmed borde det hela varit överspelat! Tidtagaren har liksom sagt sitt! Om domaren sagt att ett kf var OK men publiken protesterat hade domarens ord gällt! Då hade man inte kunnat gå på någon video i efterhand för att underkänna domslutet!!!) Men i detta fallet går man då och kollar mot video (för då är det ok att göra så.. ) och underkänner resultatet. Men sedan kan man inte använda samma video för att ge henne ett korrekt resultat! SKANDAL!

För att inte prata om den fortsatta behandlingen av hela ärendet där Emelie behandlas som skit rent ut sagt!

Detta om något tar fullständigt bort ALL glädje över detta SM! Sådant får absolut inte hända och en tävlande får inte behandlas på detta sätt!! Det var ju inte hennes fel att elektroniken och banfunktionärerna inte sköter sitt jobb!

kort sammanfattat så tillhör inte jag heller de "alla"som du så lättvindigt påstår tyckte att detta SM var bra!

Mvh Anna med Icka (som troligen var med på sitt sista SM) och Ting (som förhoppningsvis kommer att delta på SM från 2011 eller så och frammåt!)

Anonym sa...

Bra svarat Yvonne! Du har helt rätt! Stå på dig!

Yvonne sa...

Åter igen: Synpunkter på Agility-SM 2009 som lämnas på min privata blogg, alltså på denna webbsida kommer inte att behandlas som officiella synpunkter till SBK.

Ni får skilja på officiella SBK-forum mot högst privata och personliga bloggar.

matten sa...

Hej igen,

Jag har bara en liten följdfråga. Du skriver "Synpunkter på Agility-SM 2009 som lämnas på min privata blogg, alltså på denna webbsida kommer inte att behandlas som officiella synpunkter till SBK."

Det köper jag rakt av. Det här är din privata blogg, men min fundering är då hur jag gör för att få fram synpunkter på SM:et? För det går väl inte att skriva kommentarer på den blogg som finns på sbks hemsida?

Det finns två sidor av ett mynt, och säkerligen fler sidor av ett SM, men det är viktigt att dessa sidor kommer fram. Jag har, som ni kanske förstått, massa synpunkter och jag vill gärna att de kommer fram i rätt forum. Så hur gör jag det? Ska jag mejla någonstans och finns den adressen att hitta på sbk?

Tack på förhand

Liza med Nana

Yvonne sa...

Vi tar gärna emot synpunkter på Agility-SM, men jag vill som sagt skilja på officiella SBK-forum och min privata blogg. I ett tidigare svar hör skrev jag att man kan skicka sina synpunkter till Agilitygruppen, adress på SBKs sida. Annars går det bra att maila yvonne.fang@brukshundklubben.se

Håkan sa...

Kul att hitta en bild på mitt knä ;)
Vovven heter Svinto och är en Irländsk Terrier!
Det var helhäftigt att köra på SM, det var verkligen en engagerad publik.
Mvh Håkan Dicander